Bitte och Lars-Åkes reseblogg

Om denna blogg

Här berättar vi om händelser på våra resor...

Om ni vill maila oss när vi är på resande fot så anväder vi denna adress...
lars60.ursater@gmail.com

Hemma igen.

Spanienresa 2016-17Posted by Lars Åke Thu, April 20, 2017 10:42:10
Handen 20 april 2017.

Söndagen den 26 mars påbörjade vi vår hemresa i sakta mak. Vi stannade på Eden i Peniscola i 3 dagar. Därefter åkte vi till Roses och en gammal bekant camping Salata och där blev vi kvar i 2 dagar och vädret var strålande. Sedan blev det genom Frankrike som vanligt. Valen är inte så många om man inte vill åka genom Schweiz och det vill vi inte. Pia och Staffan hade också påbörjat sin hemfärd och vi höll på att åka om varandra så vi bestämde att ses i Baumes les Dames. Men först gjorde vi ett stopp utefter Rhone i Tournon-sur-Rhone där Wille tog sitt första dopp som valp. Man säger ju att världen är liten och ibland får man hålla med. Vi hittade en camping i stan och där ropar någon på oss och då är det ett belgiskt par som vi har haft så mycket trevligt med i Calpe när vi stod på La Merced. Festligt får man väl säga.

Detta är början på vägen hem. Ser ut att bli en lång färd.

Här får Wille göra om sin bedrift för 7 år sedan. Alltså Rhone som syns.

Bakom träden och den lilla parken ligger campingen.

Efter att vi strålat samman med Pia och Staffan i Baumes les Dames så bestämde vi att ses i Speyer. Vi hade sålt in Technik museum Speyer och dom nappade så där stod vi i 2 dagar och gjorde museet. Museet är mycket sevärt och intressant med gamla flygplan, ubåtar rymdfärjor, (rysk) ja hur mycket som helst. Dessutom har staden en fin domkyrka som är ett världsarv och den största bevarade romersk-katolska i världen. Invigdes 1061. Men innan dess hade vi gjort ett besök i Bad Bellingen och ett härligt termalbad.

Resan gick vidare i sparrisen spår. Vi åt och åt. Den var alldeles nyskördad och så god med hollandaisesås så klart. Vädret blev lite kyligare och gråare men det visste vi. Så det var bara att knäppa igen jackan.

Överfarten till Danmark och sedan till Sverige gick bra. Det som var annorlunda nu var att de ville se våra pass på alla ställen. En åtgärd p g a av det som hände i Stockholm.

Vi hade ett datum att passa och det var den 11 april i Mantorp och hos Forsbergs där vi köpt bilen. En ny radio skulle sättas in och då passade vi på att serva också. Sedan var det Linköping och en träff med Britt och Janne.

Glyttinge camping blev då nästa stopp och där var vi i 2 dagar. Där var det kallt men soligt och vi hade som vanligt mycket trevligt.

Så var vi då hemma på Nynäsvägen den 13 april och möttes av dessa fina påskägg. Det har hänt lite i centrum under tiden vi har varit borta. Ett höghus växer fram och hotellfasaden fått en fin yttre skrud. Ja nu börjar andra rutiner, men snart luftar vi nog husbilen igen.
/B

• Comments(3)//bitteolars.ursater.se/#post92

Norr ut....

Spanienresa 2016-17Posted by Lars Åke Sat, March 25, 2017 16:52:02
Calpe 25 mars 2017.

Vi har fått många rapporter om att våren är i antågande i Sverige så det är dags för oss att tänka på hemfärd.

I morgon söndag, sätter vi oss i husbilen och börjar vår hemfärd. Vi har som mål att vara hemma innan påsk.
De senaste dagarna har vi gått åtskilliga gånger mellan husbilen - som står på gatan - och lägenheten med bärkassar. Konstigt vad lätt det är ett samla på sig onödiga - men trevliga prylar.

Ni som följt oss här på bloggen vet att jag ofta tjatar om musslor. Våra vänner i Vendelsö (Ingalill & Kjell) har tyckt att vi ska testa andra musselsorter än blåmusslor. Det har vi nu gjort, nämligen knivmusslor. Men tror det kommer att dröja en tid innan vi prövar igen ... Kanske gjorde jag något fel.

Sista dagen har vi ägnat oss åt marknadsbesök, långpromenad, besök på hundrastgården, städning mm. Hundrastgården blir trevligare och trevligare. Hussar och mattar kommer med i sina bilar långväga ifrån för de tycker den är så trevlig. Vi har ca 15 min promenad dit.

Det finns ett antal soffor att sitta på och njuta - om det är väder förstås.

Bitte och jag brukar sitta och lyssna på en ljudbok medan Willie tränar sin sociala förmåga.

Under den långa promenaden var det nödvändigt att besöka ALDI för inköp av en speciell whisky. Visserligen kallar inte alla det för whisky men vi gillar den och den är billig.

På marknaden inköptes en ny kudde. Denna bild visar klippan i mörker??? Vi hade dessutom köpt en kudde som visar en FANTASTISK bild över orten men vi lyckas inte få in den här - en annan gång kanske.

Alla stora journalister kräver att få sin bild (Byline) i anslutning till sin artikel - så även jag. (Min redaktör godkände det för denna gång)/L

• Comments(1)//bitteolars.ursater.se/#post91

Tillbaka ... igen

Spanienresa 2016-17Posted by Lars Åke Tue, March 14, 2017 17:21:21
Calpe den 14 mars 2017.

Tillbaka i Calpe efter tre härliga veckor med husbilen som avslutades i Palomares i strålande väder.

Hittade ett ställe i Palomares med 102 tapas. Där var vi en vecka. I Torrox var det 60.....

Här är två av de 102, alla våra var välsmakande.

Denna gubbe heter "Indalo Man" och är en förhistorisk symbol som hittades i en grotta ca 2500 år BC. Legenden säger att det föreställer en man som bär regnbågen i sina händer. Symbolen har antagits som en lyckobringare och är officiell symbol för regionen Almeria.

Här har vi en variant på glasigloos. I Peniscola såg dom lite annorlunda ut. Kul med variationer.

Tillbaka i Calpe efter nästan ca tre veckors utflykt med husbilen. Strålande varma dagar nästan hela tiden. Bitvis lite väl varmt. Men allt upprepar sig, såväl glasigloos som cykellopp.

En bild från tv i söndags (12/3) som visade hur ovädret hade ställt till det en bit utanför Alicante. Mandelträden gör sig även mot snön. Den klarade vi oss ifrån, men hagel och regn fick vi istället hela dygnet.

Den här platsen passerar vi på strandpromenaden och det är engelsmän som spelar ett slag Boule, egentligen Bowls eller Lawn Bowls.
(Det är en brittisk precisionssport som spelas med asymmetriska klot med en diameter på ca 15 cm som på grund av sin ojämna viktfördelning inte rullar rakt).
Klädkod; vitt. Väldigt trevligt att stå och titta på.

Här har vi motståndarsidan. En del bor på något hotell men många kommer i sina bilar och byter om till vitt förstås.
/B

• Comments(0)//bitteolars.ursater.se/#post90

Lämnar Torrox.

Spanienresa 2016-17Posted by Lars Åke Sun, March 05, 2017 17:35:43
Torrox Costa 5 mars 2017.

(För er som har följt oss alla sex åren med Spanienresor kan kanske detta upplevas som repris men ni avgör).

Nu har det gått en vecka sedan vi kom hit. I morgon är det dags att åka vidare. Ännu har vi inte bestämt om vi fortsätter söder ut eller ska börja vända uppåt mot Calpe.
Vi har haft riktigt bra dagar här. Sol och värme med undantag för i går (lördag) då det mest regnade.

I lördagskväll var tillsammans med Leif och Marita på restaurang Roima och åt en mycket god middag, dessutom blev det varsin gindrink - på det för oss nya sättet. Gott.

Andra dagen vi var här fick vi ett överraskande besök av våra grannar från Haninge. De visste att vi var här och hade checkat in på platsen bredvid vår. Vi hade två trevliga dagar tillsammans bl a en kväll då vi njöt av solnedgången, samt deras cyklar. Lite vin och mat förgyllde också kvällen.

Då detta är vårt 6:e besök här på Camping El Pino så hittar vi ganska bra i omgivningarna. Minst ett besök ska man göra i den gamla staden Torrox Pueblo som ligger högre upp i bergen. Det ger bra motion samt god tapas på torget innan det är dags att vända hemåt nedför backarna.

Obligatoriskt är också att vandra genom odlingarna och fascineras av grödor till höger och vänster.

Wille gillar dessa promenader då det är helt nya dofter utefter vägen.

Själva tycker vi att det är intressant att se lite varierande odlingar. Bananklasar är ju inte så vanliga.

Bananens blomma är alltid vacker att beskåda.

Fikon odlas i stora mängder i de speciella växthusen och fritt utanför.
(Enl. påpekande från Babsanokent har vi insett att det inte är fikon utan nesperas).
Men håll med om att de är väldigt lika.

Bara några hundra meter från grusvägen som går genom odlingarna ligger denna fina Urbanizacion som heter Torrox Park. Mycket fina hus.

I det området ser växtligheten lite annorlunda ut.

Vi fick tips av Leif och Marita att det fanns en utmärkt tapasbar nere vid havet med 60 olika tapas att välja bland, för 1 euro/st. Självklart måste vi pröva den (det blev lunch där tre dagar). Visserligen är vägen dit lite smal och krokig mm men ..

Bitte gillar utbudet, visserligen knepigt att välja bland alla, men hon har ju en viss erfarenhet att välja från alla marknadsbesök. Det var marknad här i måndags som vi naturligtvis besökte.

Så här kan en av dessa 60 tapas se ut./L

• Comments(2)//bitteolars.ursater.se/#post89

Torrox Costa ... igen!

Spanienresa 2016-17Posted by Lars Åke Sun, February 26, 2017 18:56:36
Torrox Costa 26 februari 2017.

Vi lämnade Santa Pola i onsdags förmiddag. Siktet var inställt på Balerma och Camping Mar Azul som är en riktigt fin camping - allt fungerar och är fräscht. Vi har varit där några gånger tidigare och alltid varit nöjda.
Nu visste vi dessutom att Pia och Staffan redan var där. Vi hade några trevliga dagar tillsammans.

Värmen kom och vindstilla var det vissa timmar på dagen så det gjorde att frityrgrytan kom fram samtidigt som Bitte njöt i solen.

Det är mycket som kan upptäckas när man är ute i "naturen". Här letar Bitte och Staffan efter hundvalpar. En man som kom körande i sin bil hade upptäckt att någon annan trafikant stannat och "slängt ut" 4 labradorvalpar i ett buskage. Han stannade och hittade 2 valpar. Han bad om hjälp att hitta de andra två som hördes pipa i buskarna. Trots idogt arbete hade de inte hittats innan vi lämnade platsen. Någon annan plockade sannolikt upp dem senare på eftermiddagen.

Campingen ligger ca 20 min promenad från tätorten. På gatan in mot Consum kan man se mycket fina byggnader och detaljer. T ex fasader i vacker sten.

Denna bild kom lite fel. Den visar platsen där vi står just nu i Torrox. (Det är vår lilla bil som står bakom buskarna)

De vackra byggnaderna utefter gångvägen har så här fina entrèer.

Fasaden är vacker och bakom dessa garageportar kan dölja sig "allt möjligt"vackert.

Bitte och Wille på väg hem från Consum gåendes utefter alla boulebanor som ligger på rad.

När vi lämnade Balerma styrde vi mot La Herradura som är en fin lite stad. Vi var nyfikna på en camping som skulle finnas där men som vi inte hittade. Det var väl trångt på gatorna i stan så vi åkte vidare till Torrox Costa där vi befinner oss nu.

Efter tre intensiva försök hittade vi till slut en perfekt plats med fin utsikt och nära till servicehus. Här blev det middag utanför bilen.

Därefter tog vi en promenad i området och såg då att denna typ av ingång till tomter var enhetlig i området Alla hus har denna typ av häckklippning, vackert.

När vi kom tillbaka från promenaden kom Leif och bjöd in oss på lite "Kvällsnack".
L & M är gamla vänner sedan flera år tillbaka.
Bitte fick reda på att det är marknadsdag här i Torrox i morgon. Ska bli kul att se vad som händer./L

• Comments(1)//bitteolars.ursater.se/#post88

I rörelse igen ...!

Spanienresa 2016-17Posted by Lars Åke Tue, February 21, 2017 19:12:26
Santa Pola 21 februari 2017.

Vistelsen i Calpe blev längre än vi hade tänkt oss. Orsaken är som de flesta av er redan vet att vi drabbats av vattenskador i lägenheten.

Ytterligare en orsak var att vi väntade på vårt ACSI-kort som gör att vi kan få väsentligt billigare avgifter på alla 8000 campingar i Europa som är anslutna till ACSI. Leveranstiden till vår spanienadress var över 4 veckor vilket vi inte räknat med.

Men nu är kortet här och vi känner oss fria.

Medan vi väntade på olika händelser i Calpe passade vi på att vandra i områden vi inte besökt tidigare bl a (delar av Gamla Stan) där det fanns en hel del att titta på.

... bl a vissa väggmålningar. Egentligen skulle vi besöka en Tappas-Bar på andra sidan gatan, men den var så överfull med folk så vi nöjde oss med att titta på omgivningarna.

Växtligheten är ju på många platser imponerande. Även om vi många gånger sett dessa kaktusar på strandpromenaden slutar vi inte att imponeras.

Väntetiden ägnades bl a åt att köpa lite "konst" till våra väggar. Denna gillar jag då den påminner så mycket om Bitte. Förtjust i väskor, en liten hund o s v...

Ugglan över matbordet har nu hamnat i hallen och ersatts av dessa fina segelbåtar. (Till Helena och Harri kan vi bara säga, ursäkta att vi härmade er).

Under veckoslutet hade vi sällskap av Annika & Kenneth som är våra spaniengrannar. Båda två är riktiga kattmänniskor men trots detta tar de sig an Wille som trivs i Annikas famn.

Bitte tycker vi ska ta med denna då hon tycker att vi är så bra på bilden ...???

I dag "gjorde vi" Santa Pola som vi känner ganska väl sedan tidigare men när vi besökte vänner på Camping Bahia fick vi tips om en Tapas-Bar i stan som borde besökas. Lättledda som vi är så gick vi dit och det ångrar vi inte.

Vitlöksbröd med aioli och tomatröra, ost med skinka, crocketter, sedan varmrätt (kött och fisk) sedan dessert. Till detta serverades en flaska vin.
Allt detta för 30 euro för två personer.
Som tur var hade vi över två km att promenera hem.

I morgon fortsätter vi söder ut. /L

• Comments(5)//bitteolars.ursater.se/#post87

Äntligen lite normalt ...!

Spanienresa 2016-17Posted by Lars Åke Mon, February 06, 2017 17:12:01
Calpe 6 februari 2017.

I dag (måndag) har vi äntligen fått känna av att våren närmar sig, ca 20 grader och nästan vindstilla. Då är det svårt att inte trivas.
Vi är ännu kvar i Calpe främst beroende på att vi inväntar ett ASCI-kort. Detta kort gör att vi kan få rabatter på campingavgifter under lågsäsong i nästan hela Europa.

Vi har också passat på att lösa våra el-problem som uppstod i samband med översvämningarna. Vi fick dra nya elledningar i halva lägenheten så nu är allt ok igen.

Ytterligare en orsak till att vi stannat i Calpe är att det uppstått en "försäkringstvist" kring den skada som uppstod i en grannlägenhet för ca ett år sedan och vår eventuella inblandning i denna.
Nu glömmer vi detta för en stund och tittar på vad som hänt den senaste tiden för oss.

Som vi berättat om flera gånger tidigare så har vädret inte varit nådigt denna vinter. Om några månader är här fullt med solande människor, lite svårt att tänka sig det just nu.

I natt hade vi den senaste stormen. Visserligen inte så mycket regn med MYCKET kraftiga vindar. Lite läskigt att vistas ute med Wille.

På stranden i dag syntes istället för människor dessa maskiner.

Enorma mängder av tång som ska tas om hand. Måste ändå säga att jag är imponerad av hur snabbt och smidigt arbetet utförs. (Kanske de har gjort det förr?)

Så här såg det ut. (Högsta huset på bilden, närmast klippan, där bor vi)

Underhållsarbete på strandpromenaden nödvändigt.

"Torra floden" som vi kallar den breda kanal som leder ut regnvatten från bergen och omkringliggande områden till havet skapar vissa sår i stranden.

Dessa rötter saknar nog lite sand efter att "Torra flodens" vatten spolat bort den gamla.

MEN ... nu har inte allt varit elände. Härom kvällen var vi på en Belgisk restaurang tillsammans med Pia och Staffan. Vi åt och drack väldigt gott och lyssnade till fin musik bl a flera av våra 70-tals favoriter.

När timmarna gått blev det dags att bege sig hemåt. Staffan tog en kvinna under var arm och såg glad ut. Men vi bor åt var sitt håll så våra vägar skildes där.
MEN ...i morgon kväll ska vi gå dit igen, så trevligt och gott var det./L

• Comments(0)//bitteolars.ursater.se/#post86

Vädret - är upp och ner!

Spanienresa 2016-17Posted by Lars Åke Mon, January 23, 2017 12:32:28
Calpe 23 januari 2017.

Denna vinter är speciell beträffande vädret. Vid två tillfällen har vädret varit alldeles "omänskligt" för oss som så gärna vill ha en klarblå himmel och skaplig värme åtminstone mitt på dagarna.
Den senaste veckan har det nästan regnat hela tiden, och det regnar inte normalt (uppifrån och ner) utan p g a den starka vinden (25-30 m/s) så har regnet kommit horisontellt. Trots att vi haft alla våra jalusier neddragna så har regnet och vinden skapat en del besvär bl a vattenskada.
Fördelen med att ha lägenheten högt och nära havet har snabbt förbytts. Vindarna från havet har inte varit nådiga i dessa dagar.

Som tur är hade vi en riktigt trevlig vecka tillsammans med Barbro & Kent på Marjal. Det är alltid lite speciellt att samlas i en husbil och ta lite nötter och lite vin - och naturligtvis "snacka och snacka".

På söndagen var det så äntligen dags för oss att besöka "Citronmarknaden" som vi hört så mycket om men aldrig varit där. Vi fick fullgod guidning inom det stora området.

Ett särskilt område är avgränsat för restauranger av olika slag.

Från denna lunch minns vi speciellt den "osymetriska" serveringen. Trevlig kille men maten kom först och sen kom ölen i omgångar med ca 5 min mellanrum.

På måndagen var det så dags att testa campingens SPA. Här ses två beslutsamma "damer" på väg.
Det var väldigt behagligt där med olika bastuar och tempererade pooler med mycket "sprutt".

Efter besöket åkte vi åter till Calpe för att möta Pia & Staffan. Vi hoppades vi skulle få trevliga dagar i solen men detta var vad som mötte oss. Regn och hagel och i närheten snöade det också. Detta är taket på huset framför oss.

Ingen vacker syn.... usch.

I går söndag, upptäckte vi att det droppade från taket. Inte så mycket men ändå.

Fram med bunkar för att samla upp dropparna och på med den elektriska strålningskaminen.

Tv, DVD-spelaren,radion mm flyttades undan och så här har vi det nu (måndag kl.13).

Men trots att våra kära palmer på stranden ännu ser ledsna ut så är det utlovat bra väder med sol och uppehåll från i morgon. Dessutom mycket svag vind.
Alltså efter regn kommer solsken./L