Bitte och Lars-Åkes reseblogg

Om denna blogg

Här berättar vi om händelser på våra resor...

Om ni vill maila oss när vi är på resande fot så anväder vi denna adress...
lars60.ursater@gmail.com

Hemma efter fem månader

Spanienresa 2014-15Posted by Lars Åke Mon, April 27, 2015 11:17:22

Handen 27/4-15.

Detta blir sista inlägget om årets vinterresa. (Men kolla gärna bloggen någon gång i framtiden - kanske vi skriver om något annat).

Resan blev fem månader så när som på två dagar. Det har verkligen varit händelserika månader och allt har fungerat väl. Vi kunde t o m stå ut med de svala vindarna - för solen finns ju ändå alltid där.

Det som blev lite speciellt i år var ju detta med ombyggnaden och möbleringen av lägenheten. Vi kunde inte alltid följa rekommendationen på skylten som säger att man inte ska cykla och att man ska vara tyst mellan kl. 13-15.

Även om vi haft en hel del att stå i så var det riktigt roligt att ha "ETT PROJEKT" att fokusera på. Detta innebar att det blev lite färre mil i år jämfört med tidigare resor. Årets sträcka blev 880 mil och bilen har fungerat perfekt.

Hemvägen gick över Askersund, Fagersta och sedan till Söderhamn. Vi är överens om att Sverige är väldigt vackert den här tiden på året. Sista fotot är från Askersunds gästhamn som är en riktigt trevlig plats att övernatta på.

Till er som har följt oss här på bloggen säger vi bara tack, det är kul att veta ni följt vår resa. Det är "kuligare" att skriva då och inte minst att man alltid tar kameran med sig på promenader, för man vet ju aldrig vad man kan stöta på.

Trevlig sommar önskar

Bitte & Lars-Åke samt Wille

• Comments(0)//bitteolars.ursater.se/#post40

Återkomst till Sverige ...

Spanienresa 2014-15Posted by Lars Åke Tue, April 21, 2015 17:42:39

Askersund 21/4-15.

Obs!

För er som kollar i IPad eller mobiler: rulla längst ner och klicka sedan på "Desktop version". Då kan ni se bilderna förstorade. Ni som kollar i PC klickar bara på bilden för att få den lite förstorad. Lycka till./ Ds.

Vår resa från Freiburg har avlöpt väldigt lugnt och fint med korta dagsetapper allt från 2 mil till 40. Spanienvädret har vi haft med oss hela tiden vilket vi inte hade trott. Vi kom till en ställplats alldeles vid Neckar och pråmarna tuffade förbi kylaren på oss. Detta är en speciell känsla faktiskt. Sen har det blivit lite gamla godingar Lüneburg, Grossenbrode och Burg.

I Grossenbrode finns denna väldigt fyndiga och roliga, tycker vi, väderbeskrivning på en sten, t ex rör den sig är det orkan, är den vit har det snöat. Brandkåren fick den i 100-årspresent. Esibein är en av L-Ås favoriter och den intas alltid i Burg af Fehrmarn.

Det finns en stor äventyrspark som vi får besöka nästa gång vi kommer hit. Information har införskaffats som ni ser.

Just nu står vi med näsan mot en vik av Vättern i Askersunds hamn. Ställplatsen här är iordninggjord och mycket fin, men den kostar. I morgon går turen vidare till Fagersta, där vi skall besöka en släktgrav.

/B

• Comments(1)//bitteolars.ursater.se/#post39

Spanien - Frankrike - Tyskland ...

Spanienresa 2014-15Posted by Lars Åke Sun, April 12, 2015 19:37:14

Freiburg 12/4-15.

Först av allt vill vi gratulera min syster Inger som i dag fyller 80 år. Vi grattade henne på telefon i morse så hon förlåter oss att vi inte är hemma i dag. Grattis, Grattis. Samtidigt grattar vi barnbarnet Clara som blir 11 år.

Vi har avverkat 170 mil och det blev nästan bara betalvägar i Frankrike. De har kostat ca 125 euro. Betalvägarna blir ju väldigt effektiva, milen bara tickar på men man ser ju inte så mycket intressant.

Trots allt, så hittade vi en intressant ställplats i utkanten av Nimes. När vi kom fram till grindarna, se bild 1, var vi övertygade om att det skulle bli nödvändigt att backa ca 150 m på den smala grusvägen. Men icke, där kom en man som ägde en stor egendom innanför grindarna som han och hans fru upplät till husbilar att övernatta på - åtminstone en liten del. Vi åkte alltså igenom grindarna och vidare ca 1 km på lite brant och ännu smalare väg men kom fram och fick en härlig kväll med fantastisk utsikt över nejden. Senare kom också ett tyskt par som också övernattade.

I fredagseftermiddag kom vi över gränsen till Tyskland och stannade i Freiburg. Ganska snart såg vi kioskerna med FÄRSK vit sparris så det blev att stanna och göra inköp.

På kvällen tog vi en promenad till "Stadtmitte"och såg bl a det nya spektakulära konserhuset (bild 2).

Ett inslag som man ofta möter i tyska städer är minnesmärken över förintelsen, så också här. Bitte läser och begrundar (bild 3-4) informationen bredvid den hängande överrocken på räcket. Den påminner om att den 22 okt 1940 uppsamlades över 450 judar från Freiburg i hallen vid centralstationen för att senare deporteras till Auschwitz.

I dag har vi varit och njutit av en mängd olika bassänger på ett Thermalbad som ligger bara några kilometer från vår ställplats. Den som vill veta mer om detta bad kan kolla på www.keidelbad.de. Det vi kan säga är att det är värt ett besök om man är i närheten.

Bitte sitter just nu med GPS-en och kollar ... för i morgon är dags att förflytta oss lite norr ut och ännu har vi ingen aning om vart..... oansvarigt?

/L

• Comments(0)//bitteolars.ursater.se/#post38

Marknadens kraft ...!

Spanienresa 2014-15Posted by Lars Åke Sun, March 01, 2015 11:53:16

Calpe 1/3-15

Marknadskrafterna talar man ju ofta om i media. Jag skulle vilja specificera det lite mer för vår del till "Marknadens Kraft".

Solen sken och det var varmt och skönt i går och vad passade då bättre än att gå en sväng till Calpes lördagsmarknad, tyckte Bitte. Vi skulle bara kolla - inte handla något. Jag tog med ryggsäcken för säkerhet skull. Och mycket riktigt så fann vi både det ena och andra som vi tyckte att vi absolut borde ha. T ex skulle vi nog byta ut tavlan ovanför vårt matbord mot en fin uggla i plåt, (tavlan hade ju hängt där över en vecka). Borde inte jag skydda mig bättre mot solen genom att köpa en hatt o s v. Hattköpet visade sig vara en ekonomisk lyckad affär då Bitte och jag trivs lika bra i den ... Det blev sedan en promenad till lägenheten för att göra vissa justeringar.

På vägen dit såg vi dessa cyklister som kommer i större eller mindre gäng. Det ser verkligen hurtigt ut. Vi kollade också flygbussen som går en gång i timmen till Alicante flygplats och kostar ca 90:-SEK.

I veckan hade vi besök av våra vänner Hans och Marianne som återkommit till Calpe för några dagar. Även där blev det flyttgröt i lägenheten (Cava). Tänk att det sitter aldrig fel.

Idag är det arbetsdag här i husbilen. Bitte har hand om tvätten och det hänger redan nytvättade sängkläder på sträcket utanför bilen. Wille sitter i dörrhålet och vaktar så ingen otillbörlig kommer in. M a o ganska behagligt just nu./L-Å

• Comments(4)//bitteolars.ursater.se/#post30

Söndagspromenad

Spanienresa 2014-15Posted by Lars Åke Sun, February 08, 2015 14:01:28

Calpe 8/2-15

Visserligen är det knappt ett dygn sedan jag skrev förra inlägget men jag måste ändå visa hur snabbt tillvaron kan förändras. Efter en kall natt vaknade vi till en vindstilla och solig dag. Jag tog en tidig (ca 9.30) morgonpromenad. Tänkte att jag kunde ju ändå se om något hänt i lägenheten så jag bestämde att där skulle jag vända hemåt igen. (rörmokaren hade varit där).

Det första jag mötte på promenaden var ett franskt gäng med tävlingscyklister som skulle ut på träning. Det finns hur mycket cyklister som helst här i stan. Dessutom har vi en belgisk granne här på campingen som sticker ut på ca 10 mil varje dag. Han säger att hemma i Belgien är det vanligt att man träffas kl. 08 på söndagmorgnar för att cykla ca 10 mil, pust. Han har aldrig tävlat men gillar sin cykel.

När jag passerat alla cyklister kom jag till det vi kallar "vår" strand, Fossastranden. Det var underbart att promenera där. Naturligtvis var engelsmännen i farten med sitt spel i sina vita kläder. Kul att se.

Sedan i slutet på stranden reser sig "vårt" hus, som en pelare på höjden. Gick upp och klev ut på balkongen och kikade ut över stranden där jag nyss promenerat. Härlig känsla.

Dags att gå hem till Bitte & Wille. Promenaden gick runt Salinan, den grunda fågelsjön, som ligger nära centrum och campingen. I Salinan speglade sig villabebyggelsen på andra sidan och mängder av vita fåglar fanns samlade där. Det var så vackert att gå där denna morgon.

När jag kom hem hade Bitte kaffet klart. Sådana här dagar är det svårt att gnälla/L-Å

• Comments(1)//bitteolars.ursater.se/#post24

Öken ...?

Spanienresa 2014-15Posted by Lars Åke Sat, January 31, 2015 14:34:21

Santa Pola 31/1-15.

Vad trevligt det kan bli när man oplanerat och opretentiöst sammanstöter med trevliga personer. Det är precis vad vi gjort denna vecka. Vi kom ju hit förra lördagen - efter IKEA-besöket - och efter en dag så var vi fyra svenska bilar här, alla med målsättningen att bara stanna någon dag. Nu har det inte blivit så, utan alla har förlängt vistelsen några dagar i taget. Vi är flera som sagt att "vi åker nog imorgon" men det har varit så trevligt här så vi stannat ytterligare några dagar. Vi har förlängt tre gånger denna vecka.

Förutom de andra tre paren här på ställplatsen har vi haft besök av flera personer som bor på Camping Bahia. Staffan & Pia, Owe & Lissy, och Mats och Kristina som vi besökte en dag för att se deras nyinköpta husvagn som finns på plats på Bahia. Vilket kanonläge de har där.

Ställplatsen här är verkligen lite speciell. Den är anlagd på en tomt som är uppfylld med olika massor och den ligger i ett hörn av ett område för småindustri. Allt nödvändigt finns här, toa, dusch, El, tvättmaskin, WiFi. Det tar ca 25 min att promenera till strandpromenaden. Men området runt ger ett intryck av öken. Det är en enkelhet och frihet i vistelsen här som tilltalar många av oss.

I går åt vi middag i husbilen. Det blev en färdigkokt skinka (likt Eisbein) som vi inhandlade på IKEA förra veckan. Till detta serverades rostade Butternut med permesan. Lite vin blev det också förstås. Det blev riktig gott.

• Comments(3)//bitteolars.ursater.se/#post22

Händelserika dagar ...

Spanienresa 2014-15Posted by Lars Åke Tue, January 27, 2015 11:21:14

Santa Pola 27/1-15.

Det har inte gått många dagar sedan vi skrev förra inlägget, då stod vi på Los Ramos (i citronodlingarna) där såg vi det gamla vackra huset på bilden.

Det som då närmast stod på programmet var ett besök på IKEA i Murcia. Det avlöpte väl. Har man ett proffs med sig så går tre timmar raskt. En hel del smågrejer inhandlades. Besöket avslutades med intagande av några wraps och lite vatten samt inhandling av diverse "svenskprodukter" såsom havreflan, lingonsylt, Daimpåse o dyl.

Vi anlände på lördagskvällen hit till vår kära ställplats här i Santa Pola och kontaktade då Staffan & Pia som står på camping Bahia bara någon kilometer härifrån. Vi bestämde att tillsammans gå på Wok Shan och äta buffén på söndag. Den var lika god som vanligt. Efter lunchen följde vi med dom hem till deras husbil och bjöds på fika (och Wiskey). Därefter följde dom oss en bit på vägen hem. När vi gått ca 100 meter i "ökenlandskapet" som finns mellan områdena utropar Bitte: HARA NI SETT VILKA SOM KOMMER DÄR BORTA? Dom vi då ser är Mats och Kristina från Eskilstuna som vi träffat tidigare, bl a i Torrox och på Sundbyholm hos Barbro & Kent. Där stod vi i det karja landskapet och förundrades över slumpen.

I måndags var det dags för en ny marknad och denna gång var vi (Bitte) ute efter några snygga gardiner och hon hittade faktiskt några.

Här, där vi nu står har vi det riktigt trevligt. Ett trevligt par från Småland (Anita & Villny) har bidragit till trivseln. Men så i går eftermiddag rullar det in en likadan KABE som vår. Det var våra nya vänner från Calpe (Hans & Marianne) som kom. Samtidigt kom Mats & Kristina promenerande från Bahia. Det blev en riktig turbulent eftermiddag för oss. Man märker att vi har vant oss vid att ta det lite lugnt - en sak i taget. Men det är verkligen kul att träffa andra lite här och där./L-Å

• Comments(3)//bitteolars.ursater.se/#post21

Till små citroner gula ...

Spanienresa 2014-15Posted by Lars Åke Thu, January 22, 2015 15:55:48

Huerta de Murcia 22/1-15

I går blev det en dryg resa från Torrox Costa till ställplatsen i Los Ramos som ligger ca 1 mil från Murcia. Resan, ca 40 mil, gick över Granada och Lorca och på vissa platser var vi 1380 m.ö.h och där är det snö på vägen. Men det är inte så farligt för en gammal svensk bilförare som är van vi snö, utan det värsta är de kraftiga vindarna. Sidvindarna är verkligen inte så kul. Ibland kommer de med blixtens hastighet bakom en bergknalle och då gäller det att hålla i ratten.

Men när vi väl kom fram till denna plats - som verkligen ligger mitt ute i odlingarna - så möttes vi av en trevlig ung kvinna som hälsade oss välkomna och tog i hand (inte så vanligt) och anvisade oss den sista lediga platsen. De andra 32 platserna var redan upptagna, men ingen svensk och ingen engelsman har vi ännu sett. Däremot många andra nationaliteter. Ställplatsen drivs av det unga paret. Den verkar mycket trevlig, bl a har de utanför servicehuset ställt en korg med citroner med uppmaningen att "Testa mig gärna till Tea and Gin Tonic". Tyvärr är det slut på Gin i vår bil och Tea har vi också slut på.

Vid dagens lunchpromenad bland citronodlingarna upptäckte vi ett fält med 120 plåtlådor på pinnar. Efter en stunds funderande kom vi fram till att det nog var duvslag. Fotograferade en skylt som satt på stängslet och gick hem och översatte. Jo, mycket riktigt det var fältet för ortens brevduveklubb. Brevduvesporten är betydligt större i andra delar av Europa jämfört med Sverige. Det vi lärt oss (nu när vi läst på) är att det finns en utbredd missuppfattning att duvorna kan flyga både fram och tillbaka. Det är alltså fel. Det flyger alltid bara HEM till sitt revir men de kan flyga väldigt långt. 50-60 mil är inte ovanligt.

Bitte - som sitter mitt emot mig och löser korsord - känner sig trygg här, då det bara är 9 km till IKEA i Murcia, dit vi ska endera dagen. /L-Å