Bitte och Lars-Åkes reseblogg

Om denna blogg

Här berättar vi om händelser på våra resor...

Om ni vill maila oss när vi är på resande fot så anväder vi denna adress...
lars60.ursater@gmail.com

Lämnar Calpe ...

CalpePosted by Lars Åke Mon, April 06, 2015 18:34:22

Calpe 6/4-15.

Allting har ett slut, så även vår vistelse i lägenheten i Calpe. Nu på eftermiddagen gjorde vi i ordning den för att den ska kunna användas av barn och barnbarn samt vänner. Vi hoppas verkligen att alla ska komma att trivas här.

Påsken är en mycket stor högtid i katolska Spanien. Många processisoner från olika orter såg vi på TV. Lite svårt att hänga med i alla rituella förehavanden. Här i Calpe var vi till rådhusplatsen och såg lite "gammeldagsmarknad" på skärtorsdagen men ingen procession i år.

Att påsken är stor i Spanien såg vi dessutom genom att stan var fylld med människor och bilar som stod parkerade precis överallt. På påskaftonen var båda stränderna "proppade" med badande och solande personer. Det var riktigt trevligt för oss att se, vi som ofta har sett stränderna glest befolkade då det varit för kalla vindar.

Besökarna till "Klippan" formligen välde fram runt vårt hus. P-platsen på vår baksida var ett enda gytter av bilar - hela helgen. Kul att se. Förälskade par, hela stora familjer, pensionärspar (inte vi), ungdomsgäng mm. Vandringen till Klippan drar verkligen till sig alla typer av folk, kul.

Själva firade vi Påskafton här på ställplatsen tillsammans med 7 andra svenska husbilsåkare. Flera av dem hade kommit dagarna innan och stannade bara några dagar. I dag stack de sista så just nu är vi de enda svenskarna här igen. Det är verkligen kul att "stöta ihop" med andra som vi har träffat förut men inte riktigt vet var de befinner sig. Helt plötsligt är vi på samma plats igen, riktigt kul.

Nu när det är dags för oss att åka vidare har de öppnat en riktigt stor och fin hundrastgård ganska nära oss. Bitte och Wille har besökt den några gånger och det är precis som när man följde barnen när de var små till något nytt. Det var tryggt att hålla sig intill föräldrarna och precis så är det med vår "ödmjuke" hund. Han står gärna och tittar på de andra hundarna en stund och frågar ... får jag också?

Till sist vill vi ha hjälp med att tyda de två "förbudsskyltarna" om hundar. Hur många gånger Bitte och jag än tar upp frågan så kommer vi inte till någon lösning.

1. En hund i ett förbudsmärke (runt med röd bård) bör ju innebära att det är förbjudet för hundar att vistas på stranden. (Det är där märkena sitter)

2.En hund i ett förbudsmärke (runt med röd bård där hunden är överstruken) kan ju innebära att förbudet upphör och att det är tillåtet för hunden att springa till stranden med sitt koppel.

För att våra återstående 2-3 veckor (då vi ska sitta på vägarna genom Europa) inte helt ska domineras av denna fråga hoppas vi på många kloka synpunkter.

I morgon (tisd.) före kl. 10 lämnar vi Calpe för denna gång (vi kom hit den 10 dec) och räknar nu med att endast ta etapper på 25-40 mil/dag. Vi får se. Vi räknar med att vara i Söderhamn den 24:e för att uppvakta ett födelsedagsbarn. Därefter styr vi hemåt.

Ha det bra alla./L

• Comments(2)//bitteolars.ursater.se/#post37

Barnbarn på besök 3.

CalpePosted by Lars Åke Mon, March 30, 2015 09:37:21

Calpe 30/3-15.

1. Bitte på besök i DinoPark, EN CATUS D`ALGAR (www.dinopark.es)

2. Sofie och Elvira på vandring vid Calpeklippan. (Se t ex www.calpe.es)

• Comments(0)//bitteolars.ursater.se/#post36

Barnbarn på besök 2.

CalpePosted by Lars Åke Mon, March 30, 2015 09:13:39

1. Besök i husbilen

2. Besök i fiskehamnen

3-4. Besök på Dino Park (8 km från Altea)

• Comments(0)//bitteolars.ursater.se/#post35

Barnbarn på besök 1.

CalpePosted by Lars Åke Mon, March 30, 2015 08:56:28

Calpe 30/3-15.

I går skjutsade vi barn och barnbarn till Alicante flygplats efter deras veckobesök här. Två veckor tidigare hade vi besök av en son (50). Ni förstår att det var en viss skillnad på aktiviteterna mellan 4-åringens och 50-åringens besök. Från internet, VVS, TV till klätterställningar, spel, besök på dinosauriepark och en hel del annat. Vi gjorde också några promenader till husbilen för att Elvira skulle få minnas hur den ser ut. Det som märktes snabbt under veckan är skillnaden i tempo och intensitet mellan en 4-åring och en 72-åring. (Tänk om man hade kvar den energi och nyfikenhet som finns i en 4-åring).

Veckan var mycket trevlig och nu har vi genom dessa besök verkligen "bott in oss" i lägenheten vilket betyder att vi nu med gott samvete kan lämna den för att även andra ska kunna använda den. Vår tanke är att vi ska kunna "låna ut" den till släkt, vänner och bekanta som skulle vilja göra Calpe. Vi får se hur det blir. Vi tror att det är under perioden maj - oktober som den kan vara användbar. Innan vi lämnar lägenheten ska vi upprätta en liten "driftinstruktion" så alla ska veta hur det fungerar.

Vi räknar med att börja vår hemresa efter påsk och att den kommer troligen att ta ca 2-4 veckor. Idag ska vi lämna tillbaka hyrbilen som vi haft i 22 dagar och som verkligen gjort rörliga.

Ps! Värmen har kommit och "vår" strandpromenad var i går kväll fylld av folk. Ds.

• Comments(1)//bitteolars.ursater.se/#post34

Busväder ...

CalpePosted by Lars Åke Fri, March 20, 2015 19:24:22

Calpe 20/3-15.

Vi som ofta har skrutit med den sol och värme vi ofta har här har de senaste dagarna fått "krypa till korset". Det har varit ett riktigt skitväder och det ska fortsätta ytterligare några dagar, sägs det. En ganska hård vind ligger på från havet så det riktigt tjuter i fönstren. Vi som får besök av Sofie och Elvira i morgon (lördag). Nu håller vi tummarna för att ovädret ska försvinna under den vecka de stannar här.

Besöket i fiskhallen som omnämndes i vårt förra inlägg tyckte Bitte - som inte var med förra gången - verkade så intressant så vi två gick det i tisdags igen.

Nu börjar det röra på sig bland våra husbilsvänner. Flera av dem som har övervintrat i Spanien, Portugal eller t o m Marocko har börjat vända hemåt. Det är födelsedagar, barnbarn, båtar som ska iordningställas m m /L

• Comments(2)//bitteolars.ursater.se/#post33

Veckan när internet kom

CalpePosted by Lars Åke Sun, March 15, 2015 13:47:14

Calpe 15/3-!5.

Den gångna veckan har vi haft besök av Tony (sonen). Tänk att allting verka gå så lätt för den som har kunskaper. Detta med internet som för LÅ och mig är en svag punkt fick nu sin lösning. Nu sitter vi i lägenheten och har två samtidiga uppkopplingar för 1 euro/dygn, känns skönt.

Vår hyrbil har gjort att vi kunnat röra oss över större områden. Denia norr ut och Benidorm söder ut blev besökta och fick sina lunchmenyer testade. Trots hyrbil har vi varit flitiga promenerare. Spanska trappan i Calpe blev ett mål.

En aktivitet som återkom flera morgnar var promenaden till de tyska bagerierna som ligger på ungefär samma avstånd från lägenheten (ca 1300m). Promenaden fördelades rättvist mellan dom båda Vi var överens om att det skulle vara nybakat gott bröd till frukost ...!

Vi gjorde ett efterlängtat (LÅ) besök i fiskhallen. Dom öppnar kl 17.00 och då är det full aktivitet på auktionen och inköpen från restaurangerna. Fiskhallen var inte stor men genuin. Båtarna som kom in var 8-10 st.

Fler gäster mera cava men denna gång även riktig champagne. Pia och Staffan som är grannar hemma och även nu på ställplatsen kom för att titta på lägenheten.

/B

• Comments(0)//bitteolars.ursater.se/#post32

Nya gäster ...

CalpePosted by Lars Åke Sun, March 08, 2015 12:53:38

Calpe 8/3-15.

Nu börjar vardagen infinna sig på riktigt här i lägenheten. Vi äter, sover, tvättar och mycket annat här. Bitte och Wille tar sin tidiga morgonpromenad i området som oftast är lugnt vid den tidpunkten. Längre fram på dagen går vi till husbilen för att koppla upp oss på WiFi. Denna teknik är verkligen beroendeframkallande.

I torsdags hade vi besök av "gamla" husbilsvännerna Marita och Leif från Tjuvkil. Deras flyttgröt blev en ädlare sort som de tyckte vi skulle spara till oss själva, så därför blev det åter CAVA som traditionen bjuder. Vi mötte dom i Torrox förra året och Leif blev då lite av en husdoktor åt mig. Jag hade ju skadat benet och hade stora besvär.

I kväll ska vi åka till Alicante Flygplats och hämta Tony (sonen) som kommer ner några dagar för att "kolla läget" och som vi hoppas hjälpa oss med att fatta beslut i frågan om hur vi lämpligast löser framtida internetuppkoppling./L

• Comments(1)//bitteolars.ursater.se/#post31

Kreativ vecka ...

CalpePosted by Lars Åke Sun, February 22, 2015 19:27:07

Calpe 22/2-15.

Som ni vet har det varit flera intensiva veckor här nere. Allt som varit kring detta med lägenhetsköpet har frestat på två gamla pensionärer, men den senaste veckan tog nog rekordet. Det var ju denna vecka alla tankar och planer slutligen skulle förverkligas till något som vi skulle bli nöjda med och som vi har hoppats så mycket på. Nu med facit i hand kan vi konstatera att vi är riktigt nöjda.

Veckan innebar högt tempo inte minst tack vare att vi fick hjälp med transporter av Annika & Kenneth som hade hyrbil de dagar de var här.

Vi sitter nu i husbilen igen för här har vi WiFi vilket vi ännu inte fixat till lägenheten. Vi återkom hit efter två nätter i lägenheten. Första natten var i svalaste laget men vi har ju dubbelsäng - så det löste sig. Väl under täcket blev det "jätteskönt" Till andra natten hade vi förstått att det kunde vara lämpligt att stänga dörren till sovrummet och då blev det mycket bättre. Spanien är ju känt för att ha svalt några månader på vintern och att elen är dyr. Men vi har lyxat till det med en oljefylld radiator på 700 W som var till hjälp när vinden ven som värst.

För en person som arbetat som energirådgivare i några år och bl a lärt ut hur viktigt det är med att täta fönster blev dessa nätter en stor påfrestning. Det viner runt fönstren när vinden ligger på från havet. Vi har skrivit många gånger om årets starka och kalla vindar och dom håller fortfarande i sig. Men snart är säsongen över säger Bitte och hon brukar ha rätt.

I morgon ska vi åter gå till lägenheten och då tillsammans med Hans och Marianne som kommit tillbaka till Calpe. Det ska bli kul att se dem igen.