Bitte och Lars-Åkes reseblogg

Om denna blogg

Här berättar vi om händelser på våra resor...

Om ni vill maila oss när vi är på resande fot så anväder vi denna adress...
lars60.ursater@gmail.com

Hemma i Haninge igen ...

Spanienresa 2015-16Posted by Lars Åke Mon, May 02, 2016 11:51:08
Handen 1/5-16.

Säsongens "vinterresa" är nu över.
Det blev ca 4,5 mån på resande fot (hjul) och nästan exakt 900 mil i husbilen.

Sista biten från Tyskland och hem gick bra även om vädret inte var så nådigt.
När vi kom till Sverige besökte var vi bjudna till Ylva & Bo Göran i Helsingborg (gamla grannar) och fick ett trevligt mottagande med bl a. "Majakakor".

Nästa dag åkte vi vidare till Rydaholm där andra (gamla grannar) bjudit in oss . Solveig & Gerhard hälsade oss välkomna med mat & dryck så vi övernattade i vår husbil för att dagen efter 29/4 åka vidare till Söderköping och träffa Britt & Janne (gamla kompisar) från Haninge.

Valborg i Söderköping tillsammans med Solveig, Janne, Britt, Bitte, Gerhard, mästerfotografen saknas på bilden. Trots det kalla och blåsiga vädret fick vi en riktigt trevlig Valborg.

Vi promenerade runt i Söderköping där vi alla varit flera gånger tidigare. Vi tycker om staden och campingen (Skeppsdockan), som ligger alldeles intill Göta Kanal. Inne i stan såg vi detta lilla charmiga hus.

När vi tittat färdigt på brasan och kommit hem till våra bilar så vi kollade våra stegräknare i IPhonen så såg vi att det hade blivit en bit över en mils promenad denna blåsiga dag - inte illa. Vi gick ju in till Brunnsparken på kvällen för att bl a se majbrasan.

Den 1:a maj var dags att ställa in GPS-en på Handen. Det är alltid lite "stökiga" känslor som dyker upp när man närmar sig hemmet efter en lång bortovaro. Det känns väldigt mysigt samtidigt som man tänker på allt trevligt som man upplevt och som man vet finns "där borta".

Praktiska saker måste visst tas om hand omedelbart vid hemkomsten.??

Vi kunde konstatera att solen och värmen kom hit samtidigt som vi. Tvättmaskin, sortera post, fönsterputs är de nödvändigaste aktiviteterna ... sen kan vi koppla av igen.

Sammanfattning:
Resan har varit helt igenom bra. Inga missöden av något slag, bilen har fungerat perfekt, vi har varit friska, vi har ätit gott och lite annorlunda, träffat många trevliga personer, vi har båda gått ner "några" kilo i vikt vilket vi gläds åt. Är verkligen tacksamma att vi haft denna möjlighet att se lite annat. Kontakten med Sverige har skett med SMS, Skype och förstås Radio & TV.

Tack för att ni läst vår blogg.
Bitte & Lars-Åke

• Comments(0)//bitteolars.ursater.se/#post64

Farväl Tyskland ...

Spanienresa 2015-16Posted by Lars Åke Tue, April 26, 2016 19:56:14
Grossenbrode 26/4-16.

Resan närmar sig sitt slut. Om mindre än en vecka räknar vi med att vara hemma i Haninge.
Sedan vi lämnade Spanien har det varit lite si och så med tillgång till internet. Men det är inte samma sak som att livet blir lugnare och mindre dramatiskt för det, inte alls.
Innan vi lämnade Frankrike hade vi beslutat att vi skulle söka oss till en camping som låg ganska högt upp i bergen i Frankrike - med jättefin utsikt.
Vi la in korrdinaterna på GPS-en och åkte och åkte. Vägen blev allt smalare men det blir väl bättre snart tänkte vi. Man blir ju livrädd för att få möte på smala vägar med lösa vägkanter. (Vår bil väger 4.5 ton och jag vill inte gå för långt ut i vägrenen). Ungefär här där bilden är tagen fanns en skylt att det "bara" var 10 km kvar till campingen. Vi hittade ingen lämplig plats att vända så vi fortsatte med förhoppningen att det skulle bli bättre. Det kan väl inte i alla fall inte bli värre tänkte vi.

Vägen förblev i ungefär samma bredd hela vägen. Det var ganska tyst i bilen, tror vi hörde pulsslagen ibland. men båda tänkte vi nog att snart är vi framme., och det var vi.
MEN ...när vi glider ner på gårdsplanen ser vi en bom som effektivt stänger av all trafik. Det visar sig att campingen öppnar först den 1 maj ....!!!!
Allt var öde där. Vi såg på varandra och log och sa "på`t igen" ... Efter lite tricksande på det lösa gruset kunde vi till slut vända bilen och åka där ifrån.
Det kvällen blev det åter camping Indigo i Lyon. Där känner vi till det mesta.

Denna camping är nog jättefin för personer som gillar att vandra i naturen.

Efter Lyon åkte vi till Bad Bellingen i sydvästra Tyskland. En riktigt mysig ort där vi bjöds på musik i parken samt mycket annat. Dessa dagar var det ca 23-25 grader och den tyska ölen smakade extra gott till orkesterns musik och sällskapet.

Ingen av oss har tidigare hört så otroligt mycket - och fin - fågelsång. När vi vandrade i parken var det som en hel orkester av olika fågelläten. På olika tavlor kunde man också läsa information om de olika fåglarna och hur långt deras läten kunde höras, bl a Näktergalens.

På dessa typer av platser är det verkligen tänkt att man ska kunna sköta om hela sin kropp t ex genom att vandra i denna "barfotapark". Inte bara det rent fysiska utan både kropp och själ ska man sköta om. Det gillar vi.

Badhuset är ändå det centrala i anläggningen. Alla bassänger håller mellan 33-35 grader. En av bassängerna sträcker sig både ute och inne, du simmar alltså hela vägen. Det är ju så härligt att ligga 35 gradigt vatten när det är minusgrader ute. Men denna gång hade vi ju sommartemp i luften, men det var härligt ändå.

Tre dagar i Grossenbrode i riktigt höstväder, 2-8 grader och regn och hagelskurar. Känns lite konstigt men sån`t är livet. Då är det bra att ha böcker - även talböcker.

I morgon (onsdag) tar vi färjan från Puttgarden./L

• Comments(2)//bitteolars.ursater.se/#post63

Lämnar Spanien

Spanienresa 2015-16Posted by Lars Åke Mon, April 18, 2016 18:40:11
Roses 18/4-16.

Så är då dagen kommen då det är dags att lämna Spanien. Vi är nu bara några mil från den franska gränsen, orten heter Roses. Vi har varit här en gång tidigare men då var det mer vinter så vi tänkte att vi skulle ge platsen ännu en chans. Vi kom hit i går efter två dagar i L'Ampolla som ligger söder om Tarragona.

Trots att vi nu har hamnat 50-60 mil norr om Calpe kan vi se att värmen även har kommit hit. Så här ser det ut på campingen - mysigt med blommande buskar.

Sol från klockan 09 till 19 och ca +20 C, och vindstilla. Kan väl inte vara fel.

Denna bild visar hur strandpromenaden ser ut här i Roses. Väldigt bred sandstrand och även den plattlagda delen av promenaden är bred. Tyvärr var det väldigt blåsigt i dag när vi gick där så vi valde att "hänga" utanför husbilen i solen i stället. Där var det dessutom vindstilla.
Vår förnämliga WiFi-installation upphör i morgon när vi passerar gränsen så vi får se hur det blir med kontakten i fortsättningen.

• Comments(0)//bitteolars.ursater.se/#post62

Snar avfärd!

Spanienresa 2015-16Posted by Lars Åke Tue, April 12, 2016 15:35:27
Calpe 12/4-16.

Dagarna går och vår avresedag närmar sig med stormsteg. Det som känns lite knepigt är att vädret verkar göra allt för att vi ska stanna ytterligare en tid. Nu när detta skrivs har vi +20 och vindstilla. Så har det minsann inte varit alla dagar under de 4 månader vi varit i Spanien.

Här i lägenheten har vi nu varit i 5 veckor i sträck och trivseln minskar verkligen inte utan tvärtom trivseln är på topp.
Men allting har ett slut och så också detta besök. På fredag ska vi sätta oss i husbilen och styra norr ut.

Jag känner allt oftare en viss frustration över maten. Det är ju så himla trevligt att "gå ut och äta", priserna är helt ok. Men det är ju också så kul och trevligt att handla hem råvaror och fixa maten hemma. Det är ju en stor hobby för mig. Tur att vi köpte en våg förra året så man hålla koll på kilona.

Här om dagen såg vi en film på nätet som visade Calpe år 1957. Det var en upplevelse. Oj, vad mycket som hänt på dessa år. Bl a såg vi Ett hus som fanns nära hamnen och nära där vi bor nu.
Det huset har verkligen en historia att berätta. När vi flyttade hit hette det "Gamla Brussel" och var lite nergånget. Byggnaden inrymmer också ett pensionat. Nu finns där yngre personer, förutom att de lagar mat och serverar så målar och rustar dom av bara den.
Vi har ätit där några gånger och det blir bara bättre och bättre. Ska bli kul att följa utvecklingen. De har också återtagit restaurangens ursprungliga namn "El Ancla" som betyder ankare vilket är ett passande namn så här i närheten av havet.
Dagen tapas avnjöts där på hemvägen./L

• Comments(0)//bitteolars.ursater.se/#post61

Lite av varje

Spanienresa 2015-16Posted by Lars Åke Sun, April 03, 2016 12:18:19
Söndag 3/4-16

Det var inte så länge sedan som vi hörde av oss på Bloggen så nu blir det lite skåpmat som man säger.
Vi har haft besök av vänner och det är alltid lika roligt. Det har blivit lite restaurangbesök och besök i fiskhallen. Det är lite av en folkfest när fiskbåtarna kommer in med sin fångst och det vill vi ju gärna förmedla till våra kompisar. Något intryck skall dom väl ha med sig från Calpe.

Dagarna går här nere också med dagliga promenader mellan 8-9 km. Vi tycker vi är riktigt duktiga faktiskt. LÅ tog en promenad upp till det kommunala badhuset för att se hur det funkade och kom hem och berättade att dit skall vi gå och bada en dag.
Sagt och gjort dagen efter tog vi en promenad dit utan Wille. Badhuset tillhandahöll en stor bassäng med 27 gr, en mindre med 32 gr och en jacuzzi på 35gr och en bastu.
LÅ gick in med lånad badmössa och slippers, det är nödvändigt här. Jag satt utanför och lyssnade på en talbok.
Varför badade inte du kanske ni frågor och då säger jag att jag inte kände för det. LÅ var jättenöjd med sitt besök och kom glad i hågen ut och berättade allt han upplevt.

Härom kvällen var det fotbollsmatch mellan Real Madrid och Barcelona. Vi tyckte att vi skulle se och uppleva matchen tillsammans med spanjorer och dela deras glädje eller sorg beroende på vilket lag dom höll på. Vi gick ner på strandpromenaden och nästan alla restauranger hade Tv så det var bara att välja en som såg trevlig ut. Vi satte oss och beställde in en cafe irlandes som irish coffe heter här. Matchen började och det blev mål och ljudnivån höjdes flera decibel. Det var en upplevelse att se deras intresse. Det är väl som när AIK och Djurgården möts.

Bilderna här nedanför är vår utsikt som vi aldrig tröttnar på. Det ena är över "vår" strand mot Moraira och den andra andra stranden där man ser Benidorm men med zoom, det är 20 km dit.

Ikväll skall vi gå på födelsedagsmiddag på en restaurang nära ställplatsen tillsammans med vänner. Då får även vår husbil ett litet besök.

Vi hade bättre skärpa än detta.
Vi säger ju att det blåser mycket här och här är beviset eller är det arkitekten ....
/B

• Comments(1)//bitteolars.ursater.se/#post60

Påskveckan 2016

Spanienresa 2015-16Posted by Lars Åke Sun, March 27, 2016 11:05:53
Söndag 27/3-16.

Påskveckan har varit trevlig och händelserik. Det är alltid trevligt att träffa vänner och till påsken hade vi turen att kunna träffa Gerhard & Solveig samt Staffan & Pia. Båda paren har ju bott grannar med oss på Nynäsvägen i Handen men båda har nu lämnat stockholmsregionen för Småland resp Södermanland.
Gemensam påskmåltid på ställplatsen i sommarväder - perfekt.

Långfredagsvällen intog vi lite gott under strandpromenaden - innan middagen. Men den kvällen blåste det ordentligt från havet.

Den obligatoriska besiktningen av lägenheten klarades av under dagen. Det var första besöket här för fam Mielke som nu är på hemväg till Sverige efter 3 månader i Marocco.

Några kvällar innan Gerhard & Solveig kom tyckte Pia & Staffan att vi skulle äta tillsammans på en jättefin krog i närheten av ställplatsen - och så blev det. Riktig, riktigt gott.

Innan våra vänner kom hade vi hunnit med att beskåda ett lokalt cykellopp i stan.

Det går fort och det är trångt men ser kul ut.
/L

• Comments(1)//bitteolars.ursater.se/#post59

Fiske i Calpe.

Spanienresa 2015-16Posted by Lars Åke Wed, March 16, 2016 20:25:54
Onsdag 16/3-16

Fisket har haft stor betydelse för Calpe i flera hundra år. Förr var det problem med att hålla den fångade fisken levande. Därför fanns - som ruinen här - bassänger t ex 165 kvm bestående av 6 pooler som var inbördes sammankopplade som gjorde att havsvattnet kunde strömma igenom dem alla. Fisken förvarades där i avvaktan på transport till köpare i regionen. I dessa ruiner - som ligger utefter ena av stadens strandpromenader - kan man på sommaren se badande människor.

I mitten på bilden ses fiskhallen och nertill den del av hamnen som utgörs av fritidsbåtar. Längst bort i bilden ses den gamla genuina staden.

Hamnen från andra sidan.

Om man från "ruinerna" vänder blicken öster ut så syns nuvarande fiskhall och hamnen med de yttre bevisen på att det verkligen är ett aktivt fiske som bedrivs.
Det är en magnifik syn när båtarna kommer in på kvällarna omkr. kl. 17 varje dag (Må - Fred). Det 12-15 båtar som vanligtvis kommer in.

Sorteringen av fisken har redan påbörjats på vägen in men avslutas ofta vid kaj.

Ingen ovanlig syn. Redskapen måste skötas om så när sorteringen är klar vidtar ofta detta göromål.

Ser väl gott ut?

Tänk att fritera dessa ... och så lite vitt vin till eller en öl.

Varje gång jag varit där och tittat så har jag sett dessa "gubbar". De verkar trivas i sin gamla miljö.

På gaveln av hallen finns en enklare fiskbutik där du kan handla direkt.

När sorteringen är klar ställer man sig i kö med hela sin last och ser till att varje låda kommer på rullbandet.

Kvinnan kollar vilken sorts fisk det är samt vikt och vilken fiskare som levererat. Detta knappas in på datorn.

Sådana här skärmar finns på flera platser i hallen men främst framför läktarna där uppköparna sitter.

Uppköparna sitter med små dosor i händerna med vilka de anmäler sina köp.

I slutet av bandet står en man och slänger på is i varje låda. Lådan förses sedan automatiskt med en stor lapp på vilken uppköparens namn står.

Nu undrar ni förstås hur jag vet allt detta. Jo, jag köpte en entrébiljett för 1 euro som gav mig tillträde till "åskådarläktaren" i hallen. Avgiften går till fiskarfamiljer som drabbats av olyckor på ett eller annat sätt.

Ni kanske också undrar vart allt fisk tar vägen.
Jo, utanför - på andra sidan - står alla distributionsbilar (ca 25 st) som åker till affärer, restauranger, fiskaffärer m fl.

I hamnen finns också flera riktigt fina restauranger som naturligtvis är specialiserade på fisk. Hamnen är levande på flera sätt. Alla som kommer till Calpe rekommenderas ett besök i hamnen.

Från vår lägenhet är det ca 300 m dit, men Annika & Kenneth har bara ca 250 m./L

• Comments(3)//bitteolars.ursater.se/#post58

Promenad runt Salinan

Spanienresa 2015-16Posted by Lars Åke Thu, March 10, 2016 15:40:20
Torsdag 10/3-15.

De dagliga lunchpromenaderna som är så behagliga gör vi nästan alltid tillsammans. Ofta blir de 7-10 km. Denna dag kompletterade vi även med en tur runt i stan.
När vi på kvällen läste av mätaren stod det 14 km. Lite möra i benen var vi allt alla tre.

Detta är en liten "insjö" där det finns en mängd fågelarter. Vattendjupet är inte mer än några decimeter vilket gör att vadarfåglar trivs här. Kommunen har ordnat några spångar att promenera på vid vissa platser för att underlätta att komma nära vattnet och fåglarna.
Bakom höghusen i bakgrunden ligger Medelhavet.

De fåglar som är lättast att upptäcka för en ovan är dessa rosa flamingos. På denna bild är det visserligen svårt att se den rosa färgen. Det är kul att se dem stå och sova eller när de vandrar omkring på botten för att hitta mat. Rogivande att beskåda.

Visst ser man på Bitte att hon gillar promenaden och fåglarna.

Det vi upptäckte vid denna promenad var att området haft besök av vildsvin som hade bearbetat marken nästan överallt på den begränsade ytan.
Bitte undrade när vi gick där, var är vildsvinen nu? De är väl nattaktiva sa jag lugnt, men lite spänd var även jag så jag tittade i och runt varje buske. Dessutom tog jag kort koppel på Wille så inte han skulle reta upp någon galt.
Vi hade läst på en lokal blogg här i Calpe att dessa vildsvin rörde sig i området men förstod inte vad kommunen avsåg att göra åt det.

En koncentrerad Bitte på väg mot Salinan och flamingos för att senare avnjuta en lunch i solen närmare centrum./L