Bitte och Lars-Åkes reseblogg

1:a adventSpanienresa 2017-18

Posted by Lars Åke Sun, December 03, 2017 19:10:15

Calpe 3 december 2017.

Blog imageLördagen innehöll en hel del pyssel inför 1:a advent. Dagen avslutades med en god middag på restaurang med confiterad anka och en (hel)del lämpligt vin. Därför var det nödvändigt att ta en stärkande promenad dag.

Under hela lördagen var det ett fruktansvärt väder med enorma vindstyrkor. Nästan omöjligt att vara utomhus. Men idag var det vackra vädret tillbaka igen vilket gjorde promenaden njutbar.
Det som däremot är mindre bra är att palmerna släpper så otroligt mycket små bär som blir så kladdiga när man trampar på dem. Även Wille får sina tassar fulla med sådana som han sedan släpper i sängen, soffan mm.

Blog imageMen vår lilla fågelsjö låg åter spegelblank.

Blog imageWille har avancerat i familjen - en egen stol i två våningar ??

Blog imageFörra vintern gick förbi detta hus och såg då på avstånd en adventsstjärna i ett fönster. Det är ovanligt här. Vi vet nu vem den tillhör.
När Helena Hagberg kommer till stan om några veckor så finns det minst tre stjärnor i Calpe.

Nu har Bitte satt på fika och tagit fram kortleken så nu blir det en avkopplande stund innan vi tittar på på SVT Play.
/L

En olustig överraskningSpanienresa 2017-18

Posted by Lars Åke Wed, November 29, 2017 12:37:41

Calpe 29/11 -17

Va molnigt?

Blog imageSå här kan det också se ut på himlen. Men det är ovanligt. Stranden är lika öde som strandpromenaden. Men när solen är framme finns det människor som badar men de flesta ligger och solar.
Vi tar våra dagliga promenader med olika mål varje dag. Man kan säga att vi varierar oss för det finns inte så många riktningar att välja på som det finns dagar. Man skall inte ljuga. Dessutom styr Wille lite början av promenaden då det skall uträttas en del och han vill inte ha trottoar då.

Blog imageHär ser ni stranden och den är ju öde kan man säga.

Blog imageDet här är huset som håller på att byggas lite till höger om oss, men som inte kommer att störa vår utsikt. Här har killarna tagit rast. Vi tycker att dom har ett lite spartanskt eller kanske spanskt lunchrum. Men dom är flitiga och håller på långt in på kvällen. En liten iakttagelse bara dom platsgjuter allt.

Blog imageSå har vi då det olustiga iakttagandet en morgon när vi skulle kolla bilen. Då upptäckt vi att panelen till bodelen var död. Inget funkade med andra ord. Gick igenom vad som kunde ha varit på men kom inte på något annat än att radion kanske inte stängts av på rätt sätt. Tack och lov startade bilen.
Så vi koncentrerade oss på bodelsbatteriet och läste instruktionsboken, inte från pärm till pärm, utan väl valda ställen. Gav inte så mycket, men lite kunskap om batteriet kanske det ndå blev.
Vi satte oss i bilen med hund och allt och åkte till en båt och husbilsverkstad som finns här i närheten i Calpe. Gick in och förklarade på engelska vad det var för fel. Hur man hittar rätt ord är ibland obegripligt men de förstod. Vi blev väl omhändertagna direkt - eller rättar sagt bilen.
Det visade sig att batteriet var helt dött och det hade vi nog också gissat (inte så svårt).
En kopp kaffe och kaka och en ca halvtimme senare så var det bara att betala och vara glad och det var vi. De hälsade oss välkomna tillbaka om vi fick mer problem men det hoppas vi väl inte på.

Blog imageSå här bra laddning har vi nu.

Blog imageHär är huset som gubbarna håller på med./B

Första veckan i Calpe.Spanienresa 2017-18

Posted by Lars Åke Sun, November 19, 2017 21:50:56

Calpe 19 nov -17

Dags för en ny berättelse hur vår första vecka i Calpe varit.
Här har det varit full fart med att hitta de rätta platserna för alla grejer som vi tog med oss. Vi tycker att den nya lägenheten blir mysigare och mysigare. Calpe kan vi ju sen tidigare.
Den här veckan har det varit både segel- och roddtävling som vi har kunnat följa från balkongen. Men vi har inte bara suttit där utan våra långa promenader har vi tagit upp igen. Bättre här när det är plant och isfritt.
Här om dagen tog vi och gick till "mäklaren" för att hämta nyckeln till vår gamla lägenhet. Uppdraget är avslutat.
Lars-Åke som gått dit tidigare var säker på vägen. Men vart efter så blev det nästa krök så är vi framme men det blev ofta återvändsgata och många kringgående rörelser. Den dagen blev det många kilometer mer än vad det brukar bli. Men vi kändes oss ganska nöjda när vi var hemma och satt oss på balkongen.
Det byggs mycket både framför oss och lite överallt i stan. Känns som stan blivit populär. Men inte bara nytt det finns en hel del utgrävningar från århundraden tillbaka och idag såg vi att det var guidad tur vilket vi försökt hitta på nätet, men nu vet vi.
Ett och annat restaurangbesök har vi lyckats hinna med, är ju inte så svårt om man säger så. Bestämde oss för att gå och äta paella som vi pratat om flera gånger och alltid valt något annat men nu så ... Tror att det dröjer till nästa gång tycker att det finns det som är godare musslor t ex. Men vi avslutade middagen med irish coffee som var så snygg i sina olika skikt. Skulle komma med som bild men den låg åt fel håll.
Har även haft svenskbesök av Pia och Staffan som står på den gamla ställplatsen. Det har kommit till två nya fräscha platser och det behövs för det står husbilar lite här och där. Vår står som ni förstår rätt nedanför vårt sovrumsfönster. Praktiskt om man glömt något i bilen.

När vi åkte hemifrån undrade vi om hans dyna skulle med eller ej. Hade lite olika uppfattningar, men med kom den. Den fick sin plats precis som hemma under en stol och trodde då att, bra nu känner han sig hemma. Pyttsan han tittade inte åt den utan låg både här och där mest i soffan. Till slut vände vi på, dynan och vips så passade den. Konstiga djur det där.
/B

Blog imageBlog imageBlog imageBlog imageBlog imageBlog image

Första veckanSpanienresa 2017-18

Posted by Lars Åke Mon, November 13, 2017 18:54:31

Calpe 2017-11-13.

Blog imageResans första dag är avklarad och vi har kommit till Rydaholm och till Solveig och Gerhard. Här blev väl mottagna. Vaknade till -4,5 grader på andra resdagens morgon. Kändes lite snopet.

Blog imageÅrets resa har en ny chaufför. Med några fjärilar i magen intog vi autobahn efter att ha passerat Öresundsbron och färja. Tisdagen bjöd på strålande sol men ingen värme.

Blog imageHär har vi tagit ett stopp för att rasta Wille och han var överlycklig över att få rulla sig i de torra löven. Säkert hans lyckligast stund den dagen.

Blog imageI Frankrike har vädret blivit bättre. Här en av alla vägtullar som skall passeras. Med lite trixande så funkar det. Det är lite pyssel innan biljett och kort är på plats. Koncentrationen är 100 %-ig.

Blog imageNu är vi i Peniscola och här tog vi in på en bra camping som heter Eden. En gammal kär bekant. Solen är framme och värmen kom så det blev snabbt byte till kortbyxor och t-shirt.

Blog imageVårt kära Calpe med salinan sedd från vårt gästrum. Vi har åkt ganska raskt ner. Nu är det söndag eftermiddag och vi har kånkat upp allt vi tror oss behöva. Det är inte lite ska ni veta. Kanske behöver vi inte allt men ...

Blog imageHär är utsikten från balkongen och Medelhavet rakt utanför.

Blog imageEn stolt chaufför som tagit oss hit dom 345 milen. Men nu får det vara nog för ett tag. Måste erkänna att mina största hatobjekt är de jäkla långtradarna.

Blog imageHär firar vi att vi är på plats och att det nästan är i ordning i lägenheten. Det blev musslor med roquefortsås i den ena och skaldjur med sås i den andra. Väldigt gott.
Kommer säkert att blir fler sådana är jag rädd för.

På gång!Spanienresa 2017-18

Posted by Lars Åke Sat, November 04, 2017 20:21:34

Haninge 2017-11-04

Blog imageNedräkningen har börjat. Denna gråmulna dag ägnades bl a åt att fixa det sista med husbilen. På måndag så ...!

Hemma igen.Spanienresa 2016-17

Posted by Lars Åke Thu, April 20, 2017 10:42:10

Handen 20 april 2017.

Söndagen den 26 mars påbörjade vi vår hemresa i sakta mak. Vi stannade på Eden i Peniscola i 3 dagar. Därefter åkte vi till Roses och en gammal bekant camping Salata och där blev vi kvar i 2 dagar och vädret var strålande. Sedan blev det genom Frankrike som vanligt. Valen är inte så många om man inte vill åka genom Schweiz och det vill vi inte. Pia och Staffan hade också påbörjat sin hemfärd och vi höll på att åka om varandra så vi bestämde att ses i Baumes les Dames. Men först gjorde vi ett stopp utefter Rhone i Tournon-sur-Rhone där Wille tog sitt första dopp som valp. Man säger ju att världen är liten och ibland får man hålla med. Vi hittade en camping i stan och där ropar någon på oss och då är det ett belgiskt par som vi har haft så mycket trevligt med i Calpe när vi stod på La Merced. Festligt får man väl säga.

Blog imageDetta är början på vägen hem. Ser ut att bli en lång färd.

Blog imageHär får Wille göra om sin bedrift för 7 år sedan. Alltså Rhone som syns.

Blog imageBakom träden och den lilla parken ligger campingen.

Blog imageEfter att vi strålat samman med Pia och Staffan i Baumes les Dames så bestämde vi att ses i Speyer. Vi hade sålt in Technik museum Speyer och dom nappade så där stod vi i 2 dagar och gjorde museet. Museet är mycket sevärt och intressant med gamla flygplan, ubåtar rymdfärjor, (rysk) ja hur mycket som helst. Dessutom har staden en fin domkyrka som är ett världsarv och den största bevarade romersk-katolska i världen. Invigdes 1061. Men innan dess hade vi gjort ett besök i Bad Bellingen och ett härligt termalbad.

Resan gick vidare i sparrisen spår. Vi åt och åt. Den var alldeles nyskördad och så god med hollandaisesås så klart. Vädret blev lite kyligare och gråare men det visste vi. Så det var bara att knäppa igen jackan.

Överfarten till Danmark och sedan till Sverige gick bra. Det som var annorlunda nu var att de ville se våra pass på alla ställen. En åtgärd p g a av det som hände i Stockholm.

Vi hade ett datum att passa och det var den 11 april i Mantorp och hos Forsbergs där vi köpt bilen. En ny radio skulle sättas in och då passade vi på att serva också. Sedan var det Linköping och en träff med Britt och Janne.

Glyttinge camping blev då nästa stopp och där var vi i 2 dagar. Där var det kallt men soligt och vi hade som vanligt mycket trevligt.

Blog imageBlog imageSå var vi då hemma på Nynäsvägen den 13 april och möttes av dessa fina påskägg. Det har hänt lite i centrum under tiden vi har varit borta. Ett höghus växer fram och hotellfasaden fått en fin yttre skrud. Ja nu börjar andra rutiner, men snart luftar vi nog husbilen igen.

Norr ut....Spanienresa 2016-17

Posted by Lars Åke Sat, March 25, 2017 16:52:02

Calpe 25 mars 2017.

Vi har fått många rapporter om att våren är i antågande i Sverige så det är dags för oss att tänka på hemfärd.

Blog imageI morgon söndag, sätter vi oss i husbilen och börjar vår hemfärd. Vi har som mål att vara hemma innan påsk.
De senaste dagarna har vi gått åtskilliga gånger mellan husbilen - som står på gatan - och lägenheten med bärkassar. Konstigt vad lätt det är ett samla på sig onödiga - men trevliga prylar.

Blog imageNi som följt oss här på bloggen vet att jag ofta tjatar om musslor. Våra vänner i Vendelsö (Ingalill & Kjell) har tyckt att vi ska testa andra musselsorter än blåmusslor. Det har vi nu gjort, nämligen knivmusslor. Men tror det kommer att dröja en tid innan vi prövar igen ... Kanske gjorde jag något fel.

Blog imageSista dagen har vi ägnat oss åt marknadsbesök, långpromenad, besök på hundrastgården, städning mm. Hundrastgården blir trevligare och trevligare. Hussar och mattar kommer med i sina bilar långväga ifrån för de tycker den är så trevlig. Vi har ca 15 min promenad dit.

Blog imageDet finns ett antal soffor att sitta på och njuta - om det är väder förstås.

Blog imageBitte och jag brukar sitta och lyssna på en ljudbok medan Willie tränar sin sociala förmåga.

Blog imageUnder den långa promenaden var det nödvändigt att besöka ALDI för inköp av en speciell whisky. Visserligen kallar inte alla det för whisky men vi gillar den och den är billig.

Blog imagePå marknaden inköptes en ny kudde. Denna bild visar klippan i mörker??? Vi hade dessutom köpt en kudde som visar en FANTASTISK bild över orten men vi lyckas inte få in den här - en annan gång kanske.

Blog imageAlla stora journalister kräver att få sin bild (Byline) i anslutning till sin artikel - så även jag. (Min redaktör godkände det för denna gång)/L

Tillbaka ... igenSpanienresa 2016-17

Posted by Lars Åke Tue, March 14, 2017 17:21:21

Calpe den 14 mars 2017.

Tillbaka i Calpe efter tre härliga veckor med husbilen som avslutades i Palomares i strålande väder.

Blog imageHittade ett ställe i Palomares med 102 tapas. Där var vi en vecka. I Torrox var det 60.....

Blog imageHär är två av de 102, alla våra var välsmakande.

Blog imageDenna gubbe heter "Indalo Man" och är en förhistorisk symbol som hittades i en grotta ca 2500 år BC. Legenden säger att det föreställer en man som bär regnbågen i sina händer. Symbolen har antagits som en lyckobringare och är officiell symbol för regionen Almeria.

Blog imageHär har vi en variant på glasigloos. I Peniscola såg dom lite annorlunda ut. Kul med variationer.

Blog imageTillbaka i Calpe efter nästan ca tre veckors utflykt med husbilen. Strålande varma dagar nästan hela tiden. Bitvis lite väl varmt. Men allt upprepar sig, såväl glasigloos som cykellopp.

Blog imageEn bild från tv i söndags (12/3) som visade hur ovädret hade ställt till det en bit utanför Alicante. Mandelträden gör sig även mot snön. Den klarade vi oss ifrån, men hagel och regn fick vi istället hela dygnet.

Blog imageDen här platsen passerar vi på strandpromenaden och det är engelsmän som spelar ett slag Boule, egentligen Bowls eller Lawn Bowls.
(Det är en brittisk precisionssport som spelas med asymmetriska klot med en diameter på ca 15 cm som på grund av sin ojämna viktfördelning inte rullar rakt).
Klädkod; vitt. Väldigt trevligt att stå och titta på.

Blog imageHär har vi motståndarsidan. En del bor på något hotell men många kommer i sina bilar och byter om till vitt förstås.