Bitte och Lars-Åkes reseblogg

Om denna blogg

Här berättar vi om händelser på våra resor...

Om ni vill maila oss när vi är på resande fot så anväder vi denna adress...
lars60.ursater@gmail.com

Nu i Calpe

Spanienresa 2018-19Posted by Lars Åke Mon, October 29, 2018 16:09:54
Calpe 30/10 2018

Så kom vi till slut fram till Calpe och vår lägenhet. Resan hit har varit vädigt lättsam.Vi trodde det skulle bli lite ansträngande att resa med vår nya lite mindre bil. Husbil är ju något annat men det funkade så bra.

Resan med färjan från Travemünde avlöpte bra. Det blåste ganska ordentligt en viss oro fanns hos någon av oss. Willen brydde sig inte. Väl framme i Tyskland tog vi sikte på autobahn men där tog det tvärstopp på grund av en olycka sa vår GPS. Det tog oss 3 timmar att åka 7-8 km. Men någon brådska hade vi inte och inte något val heller. Men vi åt äpplen och sjöng och lyssnade på radion så tiden gick.
Detta hotell bodde vi på för ca 30 år sedan. Igenkänningen var sparsam men backen utanför var bekant.

Vi hade bestämt oss för att åka utmed Mosel och då blev det ett stopp för att inhandla lite tyskt vitt vin. Det blev två halvtorra och två torra.

Resan fortsatte till Luxemburg och precis innan gränsen till Frankrike i Thionville hittade vi ett trevligt hotell. Kom lite sent och införskaffade lite bröd och tilltugg, vin hade vi ju redan, som intogs på hotellrummet.

Wille skulle kvällsrastas så vi tog en promenad i stan och gick förbi denna fantastiska blomsterhandel. Wille undrade vilken blomma som var vackrast.

Fortfarande i Frankrike några mil söder om Vienne i Chonas L'Amballan. Här bodde vi väldigt fint och åt mycket gott. Så här såg inte hotellet så märkvärdigt ut men helt annorlunda runt hörnet.

En liten interiör bild.

En lite större interiörbild.

Resan gick vidare och vi hamnade i Figueres i norra Spanien. Vi tänkte besöka Salvador Dali-museet och det gjorde vi också. Här hade vi många fina bilder som skulle ha kommit med men dom vändes åt fel håll.

Här ett alster av herr Dali. Ett mycket intressant museum som man kunde gå hur länge som helst i. Men vi hade ju hund.
Här i stan sov vi över på ett hotell med bubbelbad som vi var för slöa för att testa.
Bodde bra gjorde vi och maten smakade utsökt.

Nyvakna satt vi oss bakom ratten och bestämde att nu tar vi betalväg vilket vi inte gjort tidigare under resan. Framme i Calpe vid 18-tiden och där pustade vi ut och konstaterade att det såg sig likt ut.