Bitte och Lars-Åkes reseblogg

Om denna blogg

Här berättar vi om händelser på våra resor...

Om ni vill maila oss när vi är på resande fot så anväder vi denna adress...
lars60.ursater@gmail.com

Helger som gått

Spanienresa 2018-19Posted by Lars Åke Sun, January 06, 2019 14:54:44
Calpe 6/1 2019

Så var det dags för en ny liten berättelse om vårt liv här i solens land.
Dagarna går ganska fort och är ganska rutinmässiga men lite variation blir det allt.
Vi försöker göra lite utflykter till omgivningarna. Det var ju tanken med att ta personbilen hit i år. Vi promenerar flitigt fortfarande och tror att det kommer vi att göra till det är dags att vända hem.

Julen blev så traditionsenlig som det bara gick, med andra ord precis som hemma. Vi hade det som krävdes på ett julbord. Vi har hittat en skandinavisk butik där det fanns lutfisk och glögg bl a. Så annandagen blev det lutfisk med ärtor. Så gott.
Strömming som vi säger, kallar dom sardiner här, är lika stora som våra strömmingar. En del av oss tycker att det är för mycket ben i dom och då får det vara. Men det smaskades så det var nog gått.
Det var julmarknad (tysk) som förra året med deras raggmunk med äppelmos. Så himla gott.
Juldagen som dom firar här - mer än julafton - hade vi beställt bord och gjort som spanjorerna gör, med andra ord gick vi ut och åt en juldagsmeny. Nyårsafton var vi på ett kärt gammalt ställe La Mama Rossa där vi återigen tog nyårsmenyn med cava. Påse med hatt och allt vad som behövs + cavan fick vi. Eftersom vi gick hem till Wille innan dom eventuellt skulle börja smälla så fick vi med oss cavan hem. Nu smälldes det väldigt lite och det kommer vi ihåg att så var det även förra året också. Bra med tanke på alla hundar.

Våra kompisar på Gabriel Miro Helena, Renee, Peter och Karin är här och då blir det lite mer livat och mer uteliv. Tjo och tjim kan man säga. Peter och Lå är flitiga med sina vandringar. Två gånger utan stavar och en gång med stavar. Det är bergen som vi ser på andra sidan vår saltsjö, högre än klippans 332 m. Så det är inga dåliga vandringar.

Nu vet vi att vi har fler husbilskompisar som är på väg hit för att som vi hoppas stannar till här så vi får träffas. Dom vi tror i dagsläget är Barbro och Kent och Pia och Staffan, men vem vet. Vi har 4 ställplatser och 2 campingar och de flesta är fulla redan nu.

Här gjorde vi en utflykt till en rekommenderad restaurang långt uppe i bergen.Stängd men vi blev så fint mottagna av dessa hundar (en svart längre bort). Den här ljusa gick före oss och stannande där, som vi tolkade det att det var värt att titta ut över landskapet. Wille hade ett annat tänk.

Här är vi i Novelda och en mycket fin kyrka med orgelpipor i marmor. Vägen ner lutade rätt bra. Tur att det talas om i förväg så man är lite beredd.

Lå beundrar utsikten på berget Olta.

Den här dagen tog Lå och Peter stavarna med sig för att det skulle kännas lite mer.

Här är en annan utflykt som gick till Cap de la Nau. Den gråa klumpen längst bort i bergskedjan är "vår" klippa.

Samma ställe men här studeras faunan och den fina utsikten. Kanske Ibiza finns där ute någonstans?

Det här är ett projekt som kanske inte blir så mycket av, men det vet man aldrig.

Här är sardinerna som vi kallar strömming stekta och klara för ätningen.

Förra året när vi besökte Torrox och träffade Leffe och Marita så blev vi förtjusta i denna lösning på vattenfråga. Så vi köpte med oss från Apotea hemma och nu kör vi bara med den här lösningen. Alltså kranvatten som går igenom filtret som byts enligt instruktioner, ca 1ggr/mån.. Väldigt gott vatten blir det

Så här fint julbord hade vi.

Lite skryt. Se hur mycket vi gick den här veckan och det ser nästan likadant ut varje vecka. Till och med lite mer ibland.

Så gott som varje morgon kollar vi webbkamerans sändning från Haninge. (som uppdateras var 5:e minut). Vi vet alltså hur ni har det.

De tre vise männen som kommer den 5:e januari varje år. En väldigt häftig parad.

Detta är ju deras julafton då barnen får de flesta av sina julklappar. Allt detta för att de vise männen kom med presenter till Jesusbarnet.

Man kan verkligen undra vad detta är. Men det är Wille som inte gillade vår bäddning med fårskinnsfällen som han ligger på i en låda. Så detta är Wille och en stor fårskinnsfäll. Vad som är vad,.. ja säg det.

Så här roligt kan man också ha det när en Bling-Bling kille satts sig vid vårt bord på en indisk restaurang.