Bitte och Lars-Åkes reseblogg

Om denna blogg

Här berättar vi om händelser på våra resor...

Om ni vill maila oss när vi är på resande fot så anväder vi denna adress...
lars60.ursater@gmail.com

Balerma del 2

Spanienresa 2015-16Posted by Lars Åke Thu, January 28, 2016 20:19:26
Över en vecka här och vi trivs jättebra. De första dagarna hade vi sällskap av Barbro och Kent men de drog vidare söderut. De senaste dagarna har vi fått stå ut med tomheten och helt försökt sysselsätta oss själva.
Nåväl, det finns alltid svenskar här hela tiden som man kan prata lite med. Det kommer och går husbilar varje dag så det blir aldrig enformigt.

Staden som alltså heter Balerma är ganska liten och det är lugnt här den här tiden på året. Helt lugnt kanske vi inte ska säga för härom natten kände vi lite av jordbävningen som var ute i Medelhavet. Jag märkte inget men Bitte vaknade och "tror" att hon hörde något.
Som nästan alla spanska orter utefter Medelhavet så finns här också en fin strandpromenad.

I måndags skulle vi fyra gå till marknaden som skulle finnas i stan. Det är marknad på måndagar - hade det sagts oss. Vi stressande lite på morgonen så vi kunde gå från campingen redan vad 11-tiden ...?
Vi kom fram till den väldigt fina stadsparken där marknaden skulle vara, men där var det tomt. Vi frågade en parkarbetare men blev ej klokare. Där fick jag klart för mig att mina kunskaper i spanska är nästan noll. Vi förstod ändå att denna dag var det ingen marknad.
När vi kom tillbaka till campingen kollade vi och där stod att det endast var de tre första måndagarna i månaden och nu var det den fjärde måndagen... Men det blev ju en billig promenad då inget inköptes.

När man promenerar omkring så mycket som vi gör i olika områden så ser man lite av varje. Intressanta företeelser av olika slag. Det kan vara konstiga byggnader eller mil efter mil med enbart trädgårdsodlingar, fina parker, trevliga tapas-restauranger mm.

För två år sedan såg vi en tysk husbil här i Spanien som hade en Europakarta klistrad på sidan och där fanns också ifyllt de länder som de besökt med husbilen. Häftigt tyckte vi då. På vägen hem till Sverige åkte vi då omvägen till en tysk affär och köpte en likadan. När vi sedan kom hem och vid närmare eftertanke tyckte vi att det verkade "lite fånigt" så den blev liggande.
Idag kom en holländare och parkerade framför oss - och de hade en sådan karta på sin bil. Oj, oj oj ... nu blev det bråttom. Fram med kartan ut och tvätta av baksidan på bilen och klistra på kartan. Nu ska vi successivt lägga dit aktuella länder. Det är ansvarsfulla uppgifter vi ger oss in på./L