Bitte och Lars-Åkes reseblogg

Om denna blogg

Här berättar vi om händelser på våra resor...

Om ni vill maila oss när vi är på resande fot så anväder vi denna adress...
lars60.ursater@gmail.com

Ponte Caldelas i Galicien

Spanienresa 2016-17Posted by Lars Åke Sun, September 25, 2016 18:25:10
Söndag 25 september 2016.

Landskapet här i norra Spanien är väldigt vacker.

Klockan är 17 och solen skiner och termometern visa ca 23 grader. Det borde inte finnas mycket att klaga på, men som den riktige svensk man är så hittar man alltid något. Jag har upptäckt att min ålder gör att jag inte har samma ork längre. Full fart hela dagen med långa resor, långa promenader och mycket intryck gör att både Wille och jag somnar lätt på kvällarna. Lite vin till middagen gör det inte svårare att somna.

Tillströmmning till Fyren, många bussar.

Som Bitte skrev i förra inlägget så blev det en extra natt på förra stället. Vi badade i en uppvärmd pool med "vattenkanoner" så vi fick lite SPA-känsla, inkl obligatoriska badmössan. (Därav inga bilder).
På eftermiddagen dök Marita och Janne upp. Det är "gamla" vänner som vi gärna träffar lite här och där.
Som vanan bjuder så satt vi utanför husbilarna och inmundigade diverse goda drycker med tillhörande ostar. Det var riktigt riktig trevligt. Morgonen därpå skildes åter våra vägar.
A Coruna och området omkring är känt för sina inglasade balkonger. Som skydd mot den ofta kraftiga blåsten från havet.

Vi fortsatte till A Coruna som är en nordligvästlig stad med ca 100 000 inv. Där finns också Europas äldsta fungerande fyrtorn (Torre de Herkules) som vi naturligtvis måste besöka. Vi åkte runt i stan och kollade allt och intet.
Första gången jag verkligen kände skillnaden mellan förra husbilen och den här var i Guernica och detta var andra gången. Det är nästan som att köra en personbil. Bitte säger att hon inte riktigt känner igen mig. Du ger dig ju in på alla otänkbara gator numera säger hon...!

Den tänkta ställplatsen vid hamnen var alltför lutande för oss.

När vi var klara med staden skulle vi hitta en ställplats. Vi hade förslag på två men den första var inte trevlig och den andra vid hamnen var så "sned" så det var nästan som att stå och sova. Vi bestämde att åka vidare till Santiago de Compostela där vi tänkte tillbringa en del av söndagen. Så blev det också, det blev ganska många (ca 40) mil på lördagen.

Dimmigt en söndagsmorgon kanske inte är helt ovanligt men detta var speciellt.

Vi hittade en jättefin ställplats där vi stod tillsammans med 8 andra husbilar. Natten var lugn bortsett från ett riktigt jädrans regnväder på kvällen. Wille tyckte att taket lät FÖR högt. När vi vaknade i morse var det DIMMA ute.
Det gjorde att vi tog det lugnt innan vi åkte in till Katedralen. 3 timmar i området plus lite lunch kändes lagom.

Bitte inspekterar 1000-åriga byggnadsverk i Compostela.

Området och byggnaderna är verkligen imponerande. Helt fantastiska byggnadsverk. Att Katedralen byggdes mellan år 1000 - 1200 gör ju inte saken sämre. Känns verkligen kul att ha beskådat detta.
Vi hade parkerat bilen på en gata ca 400 meter från Prazo do Obradoiro vilket gjorde allt mycket enkelt.
Den berömda Katedralen.

När allt var klart i Compostela bestämde vi oss att söka oss ner mot portugisiska gränsen och har nu hamnat på en lite ort ca 5-6 mil från gränsen. Så i morgon räknar vi med att komma in i Portugal.

När 3 timmar gått så var det dags för förtäring. Passade bra för då började det bli fullt med folk i stan.