Bitte och Lars-Åkes reseblogg

Om denna blogg

Här berättar vi om händelser på våra resor...

Om ni vill maila oss när vi är på resande fot så anväder vi denna adress...
lars60.ursater@gmail.com

Hemma igen.

Spanienresa 2016-17Posted by Lars Åke Thu, April 20, 2017 10:42:10
Handen 20 april 2017.

Söndagen den 26 mars påbörjade vi vår hemresa i sakta mak. Vi stannade på Eden i Peniscola i 3 dagar. Därefter åkte vi till Roses och en gammal bekant camping Salata och där blev vi kvar i 2 dagar och vädret var strålande. Sedan blev det genom Frankrike som vanligt. Valen är inte så många om man inte vill åka genom Schweiz och det vill vi inte. Pia och Staffan hade också påbörjat sin hemfärd och vi höll på att åka om varandra så vi bestämde att ses i Baumes les Dames. Men först gjorde vi ett stopp utefter Rhone i Tournon-sur-Rhone där Wille tog sitt första dopp som valp. Man säger ju att världen är liten och ibland får man hålla med. Vi hittade en camping i stan och där ropar någon på oss och då är det ett belgiskt par som vi har haft så mycket trevligt med i Calpe när vi stod på La Merced. Festligt får man väl säga.

Detta är början på vägen hem. Ser ut att bli en lång färd.

Här får Wille göra om sin bedrift för 7 år sedan. Alltså Rhone som syns.

Bakom träden och den lilla parken ligger campingen.

Efter att vi strålat samman med Pia och Staffan i Baumes les Dames så bestämde vi att ses i Speyer. Vi hade sålt in Technik museum Speyer och dom nappade så där stod vi i 2 dagar och gjorde museet. Museet är mycket sevärt och intressant med gamla flygplan, ubåtar rymdfärjor, (rysk) ja hur mycket som helst. Dessutom har staden en fin domkyrka som är ett världsarv och den största bevarade romersk-katolska i världen. Invigdes 1061. Men innan dess hade vi gjort ett besök i Bad Bellingen och ett härligt termalbad.

Resan gick vidare i sparrisen spår. Vi åt och åt. Den var alldeles nyskördad och så god med hollandaisesås så klart. Vädret blev lite kyligare och gråare men det visste vi. Så det var bara att knäppa igen jackan.

Överfarten till Danmark och sedan till Sverige gick bra. Det som var annorlunda nu var att de ville se våra pass på alla ställen. En åtgärd p g a av det som hände i Stockholm.

Vi hade ett datum att passa och det var den 11 april i Mantorp och hos Forsbergs där vi köpt bilen. En ny radio skulle sättas in och då passade vi på att serva också. Sedan var det Linköping och en träff med Britt och Janne.

Glyttinge camping blev då nästa stopp och där var vi i 2 dagar. Där var det kallt men soligt och vi hade som vanligt mycket trevligt.

Så var vi då hemma på Nynäsvägen den 13 april och möttes av dessa fina påskägg. Det har hänt lite i centrum under tiden vi har varit borta. Ett höghus växer fram och hotellfasaden fått en fin yttre skrud. Ja nu börjar andra rutiner, men snart luftar vi nog husbilen igen.
/B

• Comments(3)

Fill in only if you are not real

The following XHTML tags are allowed: <b>, <br/>, <em>, <i>, <strong>, <u>. CSS styles and Javascript are not permitted.
Posted by Lars Åke Wed, April 26, 2017 15:09:45

Nu är uppenbarligen tiden då den ena husbilen efter den andra återvänder till "hemlandet". Trevligt att följa alla hemvändare./L

Posted by Lizzy Tue, April 25, 2017 20:41:22

Välkomna hem! Kul att se att ni åker ungefär samma väg som vi hemåt.Vi är hemma sen 3 veckor. Ha det så bra så hörs vi/kram från Lizzy o Ove

Posted by Maggan och Ingemar Thu, April 20, 2017 11:49:15

Ni ser ut att ha haft en fin hemresa. Vi var ju hemma ungefär samtidigt. Det känns bra även om det är grått mulet och minus på natten. Tyvärr får vi vänta ända till maj innan det blir lite varmare. Ha det gott och njut av den svenska våren.